STATUT

Kapituły nagrody dla najlepszej przygody do gry fabularnej Quentin (aktualizacja 2024)

1. Kapituła

1.1. Nagrodę za najlepszą przygodę do gry fabularnej Quentin (zwaną dalej nagrodą) przyznaje Kapituła.

1.2. Kapituła składa się z członków stałych oraz członków dodatkowych, zajmujących tzw. miejsce rotacyjne. Miejsce rotacyjne przysługuje zwycięzcy konkursu z ostatniej edycji. W przypadku zwycięstwa pracy zespołowej przyznawane są dwa miejsca rotacyjne.

  • 1.2.1. Gdy zwycięzca konkursu jest niepełnoletni, prawo dołączenia do Kapituły na miejsce rotacyjne przysługuje mu od momentu ukończenia 18. roku życia.

1.3. Podstawowym zadaniem każdego członka Kapituły jest zapoznanie się z treścią przesłanych na konkurs przygód, udział w dyskusji oraz oddanie głosów. Ponadto:

  • 1.3.1. Każdy członek Kapituły ma obowiązek napisać – przed oddaniem głosów – recenzję przynajmniej połowy z nadesłanych przygód. Recenzja powinna liczyć przynajmniej 300 znaków ze spacjami.
  • 1.3.2. Przed oficjalnym wręczeniem nagrody, członkowi Kapituły nie wolno upowszechniać żadnej z nadesłanych na konkurs przygód; nie może ich omawiać publicznie ani ujawniać ich treści.

1.4. Kapituła wybiera spośród siebie przewodniczącego oraz sekretarza, którzy dbają o poprawny przebieg prac Kapituły.

1.5. Przewodniczący pełni funkcję reprezentanta Kapituły i kieruje jej pracami.

1.6. Sekretarz pełni funkcję moderującą prace Kapituły. Do jego obowiązków, które w razie potrzeby może przekazywać innym członkom Kapituły (z wyjątkiem: pkt. 1.6.1), należy:

  • 1.6.1. Przyjmowanie prac konkursowych i wysyłanie ich do członków Kapituły.
  • 1.6.2. Nadzorowanie przebiegu głosowań, zbieranie głosów oraz recenzji przygód.
  • 1.6.3. Przygotowanie tekstów dla partnerów konkursu, strony internetowej itp.
  • 1.6.4. Przygotowanie dyplomu dla zwycięzcy oraz zapieczętowanych kopert z nazwiskami laureatów, które zostaną dostarczone na konwent patronujący.
  • 1.6.5. Dbanie, aby każdy z członków Kapituły miał dostęp do Regulaminu i Statutu konkursu Quentin.

2. Harmonogram edycji

2.1. Po zakończeniu edycji należy przeprowadzić obrady Kapituły, mające na celu przygotowania do organizacji przyszłorocznego wydarzenia.. Ponadto:

  • 2.1.1. Ustępują osoby, które rezygnują z uczestnictwa w pracach Kapituły.
  • 2.1.2. Zmienia się miejsce rotacyjne (w momencie ogłoszenia wyników).
  • 2.1.3. Kończy się kadencja przewodniczącego i sekretarza – sprawują swoją funkcję do momentu wyborów.
  • 2.1.4. Następują wybory przewodniczącego i sekretarza. Każdy z członków Kapituły może zgłosić dowolną kandydaturę na wymienione funkcje. Przeprowadza się tajne głosowanie.
  • 2.1.5. Wyznacza się konwent, na którym zostaną ogłoszone wyniki kolejnej edycji. Powinien, choć nie jest to warunek obligatoryjny, odbywać się on w II połowie roku.
  • 2.1.6. Następuje ewentualne poszerzenie składu Kapituły. Każdy z członków Kapituły może zgłosić dowolną kandydaturę. Przeprowadza się głosowanie tajne, określone w punkcie 4.3.

2.2. Od terminu nadsyłania prac konkursowych należy wyznaczyć co najmniej 3 tygodnie na lekturę przygód, dyskusję, spisanie recenzji i pierwsze głosowanie, oraz co najmniej 3 dni na kolejną dyskusję i głosowanie drugie.

2.3. W przypadku odwołania konwentu patronującego Kapituła może:

  • 2.3.1. wyznaczyć nowy konwent, odbywający się w późniejszym terminie.
  • 2.3.2. zaocznie ogłosić wyniki w ustalonym pierwotnie czasie.

3. Prawo głosu

3.1. Wszyscy członkowie Kapituły mają równy głos we wszystkich sprawach dotyczących nagrody – zapis nie dotyczy miejsca rotacyjnego. Zasiadający na nim członek Kapituły oddaje głos wyłącznie w głosowaniu nad przyznaniem nagrody – i nie jest on wliczany do liczby członków w innych głosowaniach.

3.2. W ważnych kwestiach Kapituła podejmuje decyzje zwykłą większością głosów (połowa głosujących +1). Wyjątek stanowi głosowanie nad przyjęciem nowego członka.

3.3. Aby głosowanie było ważne, musi wziąć w nim udział przynajmniej połowa członków Kapituły +1.

3.4. Czas na oddanie głosów każdorazowo ustala sekretarz; nie może to być okres dłuższy niż 2 tygodnie.

3.5. Jeżeli głosowanie nie przyniesie rozstrzygnięcia, przeprowadza się je ponownie po upływie tygodnia.

3.6. Głosowania dotyczące bieżącej działalności kapituły są jawne dla wszystkich członków Kapituły. Wyjątek stanowią głosowania nad przyjęciem nowego członka, zmianą sekretarza i przewodniczącego, ustaleniem konwentu patronującego oraz przyznaniem nagrody.

4. Procedura głosowania

4.1. Wszystkie głosowania tajne (nad przyznaniem nagrody, przyjęciem nowego członka, zmianą sekretarza lub przewodniczącego, ustaleniem konwentu patronującego oraz zmianą Statutu bądź Regulaminu) przebiegają według następującej procedury:

  • 4.1.1. W pierwszej kolejności swój głos oddaje sekretarz (np. w formie zaszyfrowanej przesyła do przewodniczącego).
  • 4.1.2. Następnie wszyscy członkowie Kapituły wysyłają swoje głosy na adres mailowy sekretarza.
  • 4.1.3. Sekretarz podaje Kapitule do wiadomości wynik głosowania wraz z rozkładem głosów.
  • 4.1.4. W wypadku problemów technicznych sekretarza może zastąpić przewodniczący albo wskazany przez niego członek Kapituły.
  • 4.1.5. W szczególnych przypadkach (np. brak alternatywy dla konwentu patronującego) Kapituła może pominąć procedurę głosowania i przyjąć uchwałę przez aklamację.

4.2. W przypadku głosowania nad przyznaniem nagrody przyjmuje się następującą zasadę:

  • 4.2.1. Uprawnieni do głosowania (i dalszego pozostania w Kapitule) są ci członkowie, którzy wyślą sekretarzowi recenzję co najmniej połowy przygód.
  • 4.2.2. W pierwszej turze głosowania przyznaje się punkty 5 przygodom, odpowiednio: 10, 7, 5, 3, 1 licząc od najlepszego.
  • 4.2.3. Po podliczeniu głosów wszystkich członków kapituły do finału kwalifikuje się 5 przygód z największą liczbą punktów. Gdyby przez otrzymanie takiej samej liczby punktów przez więcej niż jedną przygodę miało dostać się do finału więcej niż 5 przygód, przeprowadza się dodatkowe głosowanie, w którym biorą udział tylko remisujące teksty.
  • 4.2.4. W drugiej turze głosowania każdy członek Kapituły ma do rozdysponowania pulę 10 punktów. Może je rozdzielić wedle własnego uznania, jednak jednej przygodzie nie można przyznać więcej niż 6 punktów. Należy rozdać wszystkie punkty.
  • 4.2.5. Przygoda, która otrzyma w drugim głosowaniu największą liczbę punktów, zostaje laureatem nagrody. Następne w kolejności prace otrzymują numerowane wyróżniania, jeżeli kapituła postanowi je przyznać.
  • 4.2.6. W szczególnych przypadkach (np. niewielka liczba nadesłanych prac) Kapituła może odstąpić od przyznania nagrody Quentin bądź wyróżnień.
  • 4.2.7. W przypadku otrzymania największej – równej – liczby punktów przez więcej niż jedną przygodę, należy przeprowadzić dodatkową turę głosowania, w trakcie której każdy członek kapituły głosuje na jedną z nich. W przypadku remisu w dodatkowej turze głosowania, nagroda główna może zostać przyznana więcej niż jednej pracy.
  • 4.2.8. W przypadku zgłoszenia 20 lub więcej prac, przewodniczący kapituły ma prawo, po wcześniejszej konsultacji z resztą członków kapituły, rozdzielić prace w pierwszej turze głosowania w taki sposób, że każda praca jest oceniana przez taką samą liczbę członków kapituły. W takim wypadku, członkowie kapituły w pierwszej turze głosowania mają prawo głosować jedynie na przydzielone im do oceny prace oraz nie mają obowiązku rozdać wszystkich możliwych punktów.

4.3. W przypadku głosowania nad poszerzeniem Kapituły przyjmuje się następującą zasadę:

  • 4.3.1. Nowy członek zostaje przyjęty, jeżeli otrzyma większość głosów członków kapituły +1 głos.
    Przykładowo: przy 10 członkach kapituły musi otrzymać siedem głosów, przy 9 – sześć itd.
  • 4.3.2 Kapituła nie posiada górnego limitu liczby członków. Minimalna liczba stałych członków Kapituły niezbędna do przeprowadzenia konkursu to 5.

5. Wykluczenie z Kapituły

5.1. Wykluczenie z Kapituły następuje automatycznie, w przypadku gdy członek Kapituły:

  • 5.1.1. Nie prześle przed głosowaniem nad przygodami recenzji przynajmniej połowy prac przydzielonych do oceny.
  • 5.1.2. Nie odda swoich głosów podczas głosowania nad przygodami.
  • 5.1.3. Upubliczni wyniki głosowań przed oficjalnym ogłoszeniem.

5.2. Każdy członek Kapituły może zgłosić Przewodniczącemu (w okresie od dnia ogłoszenia nowej edycji do dnia zakończenia przesyłania prac) chęć rocznego urlopu od obowiązków. Urlop nie może być zgłaszany w dwóch latach z rzędu.

5.3. Każdy członek Kapituły może zrezygnować z członkostwa w dowolnym momencie (choć zaleca się robić to po zakończeniu edycji, patrz: pkt 2.1.1).